Google.sk, zrkadlo slovenského internetu

Google pozná odpoveď na všetky otázky. Odkedy sekcia Labs spustila automatické dokončovanie vyhľadávaného výrazu, máme možnosť aj vidieť, na čo je väčšina ľudí zvedavá. Ak táto funkcia dáva čo i len trochu relevantné výsledky, tak by nás mal začať trápiť stav našej spoločnosti, alebo aspoň jej vzťah k internetu.

Chlapci nevedia ako sa bozkávať, dievčatá zas ako otehotnieť a nikto nevie ako zistiť heslo na Pokec. Nenávidíme Maďarov, sviatok sv. Valentína, vlastnú matku ale i seba. Otázka je, prečo tieto veci píšeme do vyhľadávača.

Automatické dokončovanie vyhľadávaného výrazu funguje jednoducho, čokoľvek človek napíše do vyhľadávacieho formulára, dostane ako darček výrazy, ktoré sa dovtedy najčastejšie vyhľadávali. Aj keď Google Trends ponúka názornejšie výsledky analýz vyhľadávacích trendov, autocomplete je zdrojom dokonalej zábavy. Najlepšie anglické príklady začali zhromažďovať  asi tak pred mesiacom na Autocomplete Me, kde posielajú ľudia tie najzaujímavejšie návrhy Google. Keď napr. napíšeme do okienka výraz “why is”, hneď tretí návrh je “Why is there a dead pakistani on my coach?”.

Samozrejme, toto nie je náhoda, tento citát odznel v seriáli Lost.

Ale aký obraz nám dá Google.sk o slovenských používateľoch internetu? No nie najkrajší.

Na otázku “ako” dostaneme návrhy ako napr. “ako zistiť heslo na Pokec”, “ako otehotnieť”, “ako zbaliť babu”, “ako sa stať policajtom”, “ako zarobiť peniaze” či “ako sa bozkávať”.

Po zadaní výrazu “prečo je” dostávame otázky, na ktoré hľadá odpoveď najviac ľudí: “prečo je morská voda slaná”, “prečo je obloha modrá”, ale aj o čosi zaujímavejšie, ako napr. “prečo je pivo lepšie ako žena” alebo “prečo je lepšie byť ženou”.

Na zamyslenie je aj výsledok na “prečo som”: “prečo som sám/sama”.

“Prečo sa učíme dejepis” je tiež častá otázka. Často vysvetľujeme, “prečo sa chcem stať policajtom”. To tiež neviem, že “prečo sa pes trasie”.

Na zadaný výraz “prečo z” dostávame filozofickú možnosť: “prečo žiť”, ale aj praktickejšie: “prečo zatepľovať”. Mnohých trápi “prečo zomrel Michael Jackson” – to by som chcel vedieť aj ja. Je zaujímavá zvedavosť týkajúca sa žien: “prečo ženy plačú”, “prečo ženy klamú”, “prečo ženy podvádzajú” – akosi to vyznieva negatívne. Ešte dobre, že sa tam nájde i niečo pozitívne: “prečo ženy krútia zadkom”.

Logicky treba skúsiť aj “prečo m”. Neviem, či zistili niečo zadávatelia otázky: “prečo mi nejde Pokec”. Mohli by už zmeniť aj témy slohov: “prečo mám rád Slovensko”, “prečo mám rád slovenčinu”. Odpoveď na otázku “prečo ma nechce” by som asi tiež nehľadal na internete. Dostávame sa k mužom, takisto to nie je ružové: “prečo muži klamú”, “prečo muži podvádzajú”. Ale aspoň “milujú potvory”.

Existenčné otázky sú tiež zábavné:  “existujú duchovia”, “existuje Boh”, “existujú morské panny”, “existuje UFO”, “existujú upíry”, “existuje osud”, “existuje život po smrti”, “existujú anjeli”, “existuje láska” – všetky nádherné otázky, toľko filozófov, ufológov, religionistov.

Populárne “ako byť”: “ako byť sexi”, “ako byť krásna”, “ako byť šťastný”, “ako byť úspešný” ale i menej obvyklé “ako byť emo”, “ako byť za vodou”.

Ako niečo robiť je takisto žiadané: “ako robiť beatbox”, “ako robiť dredy”. Občas niečo prekĺzne aj cez kontrolu Google: “ako robiť oral”.

Mnohých zaujíma kedy sa niečo stane, už typické: “kedy robiť tehotenský test”, “kedy môže žena otehotnieť”, “kedy má žena plodné dni”. Mňa by tiež zaujímalo, “kedy zomriem” či “kedy bude koniec sveta”. Google nie je len gynekológ, ale aj veštec.

Výsledky na výraz “môžem” sú nejaký jednotvárne, všetko sa točí okolo tehotenstva. Nič iné nemôžeme?

Keď sa začne vyhľadávať “mám ra”, objaví sa aj jedna prekvapujúca možnosť: “mám rakovinu”.

Hypotetická otázka “kto by” dáva jediný výsledok: “kto by potom volil Fica” (zrejme bol ten komentár veľmi populárny)

Bojíme sa bolesti: “bolí tetovanie”, “bolí to prvý krát”

Slovenská nátura sa prejaví pri hľadaní slova “pijem”: “pijem aby som zabudol”. Internetový meme sa tam tiež objavuje v peknom množstve: “pijeme domu”

Rôzne výsledky dáva: “palen”

Záverom smutnejší výsledok, otázky začínajúce na “nenávidím”: “nenávidím ťa”, “nenávidím sa”, “nenávidím matku”, “nenávidím Maďarov”, “nenávidím školu”. Je to na zamyslenie. Google.com vyriešil nenávistnú otázku jednoducho – na otázky začínajúce “I/You/We hate” nedáva nijaké možnosti. Podobne ignoruje aj obscénne výrazy (napr. “fuck”, “shit”).

Celkom by ma ešte zaujímalo, prečo toľko ľudí nevie vyhľadávať, prečo zadávajú otázky mysliac si, že na druhej strane sedí operátorka, ktorá im inak nerozumie. Umelá inteligencia ešte nie je tak ďaleko, aby si s takýmito vecami poradila. Dovtedy by sme sa mohli naučiť používať kľúčové slová.

Ak by našiel niekto ďalšie zaujímavé výrazy, podeľte sa v komentároch.

Reakcie (12)

Komentáre

Sledovať reakcie pomocou RSS.

Musíš byť prihlásený, ak chceš pridať reakciu.